عملکرد

مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام)

 

 

مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام)

 

مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام) که به نام مبارک حضرت محسن (علیه‌السّلام) مزیّن گردیده از جمله حوزه‌هایی است که مؤسسه به تأسیس آن اقدام نموده و این حوزه به تربیت مجتهدان کارآمد برای جامعه و حکومت دینی اقدام نموده که گزارش عملکرد آن عبارت است از:

الف) گزارش آموزشی

در طی هر هفته دروس زیر در مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام) به صورت درس خارج تدریس می‌شود.

یک- تفسیر قرآن:

تفسیر فوق از سوره حمد شروع شده و اکنون پس از حدود نُه سال‌ تدریس تفسیری فوق به آیه «مالک یوم الدین» رسیده خود تفسیر «مالک یوم الدین» در بیش از هزار صفحه که مطالب آن بسیار موجز و پیچیده است، آماده چاپ شده است.

دو- علم اصول معرفت دینی:

این درس به جای منحصر کردن علم اصول به «فقه»، کل «معرفت دینی» را در بر می‌گیرد و معتقد به آن است که نه تنها فقه، که تمامی علوم دارای «منطق فهم عام»، «خاص» و «خاص الخاصّ» می‌باشند که بدون اجتهادِ ناب، امکان فهم آن حقایق وجود ندارد. این درس پس از طرح مبادی علم اصول در دو جلد ـ که آماده چاپ است ـ به مباحث علم اصولِ استعلائی می‌پردازد، تا پس از عرضه مباحث درون علمیِ آن، در نهایت به عرضه مباحث علم اصول استنباطی و سپس تحلیلی آن اقدام گردد، و در علم اصول استعلائی نیز پس از طرح «مبادی»، اصولِ تبیینی ما تقدّمِ معرفت اصولی مطرح شد و اکنون دو اصل «حقانیت» و «عقلانیت» حقایق اصولی، در گسترده‌ترین بستر در حال تدریس است.

سه- فقه استدلالی بیع:

این درس با اصل‌بندی قواعد «مفهومی» و «کاربردی» باب بیع در اصول «پایه»، اصول «ناظر» و اصول «کاربردی» اینک به باب معاطاه رسیده و آن باب را از منظر سه اصل «صحت»، «ملکیّت» و «لزوم» در شبهاتِ موضوعیّه و حکمیّه مورد بحث قرار داده و می‌دهد.

چهار- فقه افتائی:

این درس که صرفاً به تبیین جدید و اصل‌بندی شده از عروه می‌پردازد و درصدد است که فتاوی فقهی را در همه مسائل و ابواب گوناگون آن، به اصولِ «توصیفی مشهوری» تعریف کند، مبانی موافق و مخالف آن را در قالب دو متنِ «جدولی» و «موجز» عرضه نماید، تاکنون نیز باب «اجتهاد و تقلید» تمام شده و بحث در باب‌های «طهارت» و «حج» آن نیز ادامه دارد.

پنج- حکمت ایمانی:

این درس، تلاش دارد تا «عناصر» و «قواعد» و «قوانین» و «معیار نظام بخش» و زاویه‌های نگرش به حقائق حکمت دینی را از بستر متون وحیانی، عرضه کرده و بایسته‌های ناگفته‌ای را در حکمت صدرائی از متون وحیانی و با منطقِ «طریقی دیدنِ عقل» نسبت به وحی عرضه نماید، تاکنون نیز بیش از ۳۰ اصل از اصول فوق کشف و تبیین شده و این بحث نیز همچنان ادامه دارد.

شش- کلام مهدویتی:

در این درس تلاش شده «مهدویّت دینی» از زاویه مباحث کلامی و بر اساس اصول زنجیره‌ای خاصّی تعریف و ارائه شود، تاکنون بیش از ده اصل آن کشف و در قالب دو جلد کتاب آماده عرضه شده و اکنون مباحث آن به ارزیابی دقیق هویت اسمی و اوصافی آن حضرت رسیده است.

هفت- علم اصول تاریخ دینی:

تاکنون در غالب حوزه‌های علمیّه، تاریخ دینی به عنوان درس رسمی تلقی نشده و منطق فهم درستی بر اساس بیان خود شارع دینی، برای آن ارائه نشده، بنابراین تلاش گردید که علم اصول تاریخ دینی بر محوریت نهج‌البلاغه تبیین گردد. تاکنون بیش از بیست اصل آن کشف شده و این مباحث همچنان ادامه دارد. لازم به تذکر است که تحقیقات تاریخی حزب الله در ۶۰۰ جلد آماده برای تدریس، عرضه شده است که پس از به پایان آمدن مباحث علم اصول فوق ـ که تاکنون یک جلد آن آماده چاپ شده ـ انشاء الله به عرضه آن مباحث ـ که بیش از ۲۰ سال است ادامه دارد ـ شروع خواهد شد.

هشت- اخلاق و عرفان دینی:

تلاش شده در قالب بیاناتِ هفتگی «آداب اخلاقی» و «رفتاری»، «اسرار عرفانی» و بخصوص «ارزیابی» فقاهتی از روایات اخلاقی مقام نبی اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) این درس عرضه گردد، که تاکنون نیز قسمتی از آن بیان شده است.

نه- ارزیابی فقاهتی نظرات حاکمیّتی رهبری معظم:

از جمله مباحث انحصاری این حوزه، تدریس فقاهتی نظرات حاکمیّتی ولی فقیه حاکم بر جامعه است که اکنون در قالب اصل ۴۴، این مهم در حال انجام است. فضلاء حوزه با آموزش فقاهتی مباحث فوق، آرام آرام با ابعاد فقه حکومتی نیز آشنا می‌شوند.

***

علیرغم گزارش موجز و مختصر فوق، مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام) در ابتدای راه خویش است و تلاش دارد پس از سازماندهی گروه مجتهدان که غالباً دروس خارج خود را در محضر اساتید مبرّز و عالی مقام حوزه آموزش دیده و یا می‌بینند و برخی از آنان، خود به تدریس دروس خارج مشغول‌اند ـ گروه «رشیدیان» و «سدیدیان» این حوزه را نیز شکل بخشند که انشاءالله پس از شکل‌گیری، گزارش عملکرد آنها عرضه خواهد شد.

ب) گزارش پژوهشی:

مدرسه فقاهت ولائی محسنیه (علیه‌السّلام) در پی آن است که شاگردان مکتب اجتهادی خویش را وادار به نگارش تحقیقات کاربردی نماید، بر این اساس حوزه فوق فعالیت‌های زیر را انجام داده است:

  •  تدوین تعدادی مقاله بر اساس تنقیح اصول تفکری عرضه شده در دروس توسط شاگردان مبرّز
  •  اصلاح مقالات و کتب اساتید و یا پژوهشگران
  • تدوین مقالات برای مجلات
  • تأمین منابع حدیثی مورد نیاز دروس
  • آغاز تدوین تفاسیر کاربردی سیاسی، اقتصادی، تعلیم و تربیتی و پزشکی و…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا